Elke maand brengen wij vele bezoekers en adverteerders met elkaar in contact via ons platform.
Jammer genoeg zullen er altijd mensen zijn die de boel moedwillig oplichten. 

Helaas is (online) oplichting tegenwoordig een maatschappelijk probleem dat steeds vaker voorkomt op veel platformen.  

Er bestaan diverse vormen van oplichting, zowel online als fysiek.

Zo is een steeds vaker voorkomende vorm van oplichting de (online) betaal-fraude. 

Hierbij wordt er na online (vooruit)betaling door de koper geen product of dienst geleverd door de leverancier.

Deze vorm van oplichting komt helaas ook voor via ons platform. 

Je betaalt bijvoorbeeld, in goed vertrouwen, keurig het afgesproken bedrag vooruit of je doet een aanbetaling via een betaallink, maar ontvangt vervolgens niets. Geen foto's of video's, geen levering van de afgesproken diensten of je wordt zelfs geblokkeerd (op Whatsapp).  In dat geval ben je opgelicht. 


Andere vormen van oplichting zijn phishing en chantage, waarbij je als slachtoffer (financieel) onder druk wordt gezet, bedreigd of zelfs geïntimideerd. Onacceptabel! 


Wij werken nauw samen met politie en justitie aan het terugdringen van oplichting, phishing en chantage.


Wanneer je slachtoffer bent van oplichting kan dit emotioneel heel zwaar zijn en kun je zitten met een gevoel van ongemak en schaamte. Schaamte is nergens voor nodig!  Je staat er niet alleen voor. Het kan iedereen overkomen.


Ben je opgelicht door een adverteerder via onze website? Heel vervelend! Meld dit altijd bij ons!


Jouw melding kan ons enorm helpen in een zo vroeg mogelijk stadium verdere stappen te ondernemen richting de adverteerder. 


Wil je meer informatie over oplichting of wil je officieel in contact komen met de politie, dan raden we je aan om het meldpunt internetoplichting van de politie te bezoeken.



Hoe bescherm ik mezelf tegen oplichting?
Tips en adviezen hoe je jezelf kunt beschermen tegen oplichting ››

Ik ben opgelicht! Wat nu? 
Slachtoffer van oplichting? Lees hier wat je kunt doen ››